במהלך מחצית העשור האחרון, מנהג "התנהגות ירוקה" להפחתת פסולת, והימנעות או הפחתת שימוש במוצרים שאינם מתחדשים, הפך להיות דבר שבשגרה. אנשים רבים נוקטים בצעדי "חיים ירוקים" המתבטאים בהפחתת השימוש ברכבים פרטיים והעדפת שירותי תחבורה ציבורית, והחלפת נורות ליבון בנורות ניאון.
אך הבגדים אותם אנשים רוכשים ולובשים מדי יום מזיקים אף הם לכדור הארץ בדיוק כמו שקיות ניילון ורכבים "זוללי" דלק.
בין אם מדובר בסטריאוטיפ מוטעה ארוך שנים לגבי האסתטיקה של בגדים ידידותיים לסביבה, המדמה תמונות של מדריכי יוגה ומנהיגי מדיטציה לבושים בגלימות אתניות, או המחסור באפשרויות בגדים ידידותיים לסביבה, מגמה זו משתנה כיום ואופנה אקולוגית היא אחד ההיבטים הנפוצים האחרונים של חיים ירוקים.
הבעיות עם אופנה שאינה ידידותית לסביבה
חברות אופנה מציעות לצרכנים בגדים זולים, המושלכים לפח כשהם מתכווצים, דוהים או נפרמים. גרועה מכך היא השיטה בה מיוצרים בגדים אלו, כשרובם מיוצרים מבדי אקריליק סינטטיים, פוליאסטר או ניילון, ומטופלים עם שפע כימיקלים רעילים, שרבים מהם מסרטנים, במהלך הייצור ולאחריו, כשלתרכובות אלו קיימות השפעות הרסניות על הסביבה.
יש לקחת בחשבון אף את התפשטות עבדות היזע והילדים בסין, ופתאום, המודעות לאופן בו החברה של היום מתלבשת, מעולם לא הרגישה כה פוליטית או חיונית. אך דור חדש של מעצבים וקמעונאים מנסה לשנות את האופן בו אנשים חושבים על בגדים, באמצעות המצאת רעיון האופנה האקולוגית, ומייצרים בגדים מחומרים מתכלים ידידותיים לסביבה.
ייצור בגדים באופנה אקולוגית
אופנה זו משתמשת בטקסטיל ידידותי לסביבה כגון במבוק וכותנה אורגנית. למרות שמעצבים רבים התנסו בחומרים טבעיים במשך שנים רבות, רוב בתי העיצוב הגדולים נמנעו עד לאחרונה מרעיון זה. אלא שכיום לא ניתן יותר לברוח מהמגמה הירוקה, והחיבור לסביבה מקושר להרחבת אופקים ומודעות מוגברת.
זוהי החלטה חכמה לפלנטה ועסקים, היות וקיימים כיום יותר ויותר צרכנים הדואגים לסביבה ודורשים לבחור בהתאם את המוצרים. הם מבקשים לרכוש מוצרים מחברות שאיכפת להן ונוקטות בכל הצעדים לכיוונים חיוביים.
למרות שמבחינת מעצבים, אופנה אקולוגית היא תהליך מורכב ולמרות שחומרים ידידותיים לסביבה אינם בהכרח יקרים יותר, הם עשויים להגביל את בחירות המעצבים. קשה למצוא גוונים ודוגמאות טובים בטקסטיל אקולוגי, כשרוב הבדים מיוצגים בגווני לבן טבעי, בוץ, או גווני 'עפר'. יחד עם זאת, ניתן לייצר בגדים יפים עשויים מבמבוק בהיר, ולתכנן אף דגמים מתקדמים ידידותיים לסביבה.
למרות המגבלות הרבות, ולמרות שלא קיימים אריגי משי אורגני, סאטן או שיפון באיכות גבוהה, ולא ניתן לייצר שמלות אווריריות מבמבוק, כשמעצבים מבקשים להשתמש בשיפון משי, הם יכולים למצוא דרך לייצר את קו הבגדים מחומרים טבעיים.
מודעות לתהליך ייצור אופנה אקולוגית
הציבור מבין כיום את יתרונות האופנה האקולוגית ומעצבים מאמינים שניתן לייצר אופנה כזו, למרות התהליך המורכב. היוצרים צריכים להיות מודעים לשלושה היבטים: בריאות כדור הארץ, בריאות יצרני הכנת הבגדים, ואיכות המוצר.
כלומר, כדי שבגד יהיה ידידותי לסביבה באמת, עליו להיות מיוצר לשימוש לטווח הארוך. אחריות סביבתית היא מושג עליו שומעים הרבה, ובמונחי אופנה אקולוגית, האופן בו חומרי הגלם נוצרים, הוא המפתח לייצור הבגדים.
כך עם כותנה, למשל, ניתן למנוע את השימוש בחומרי הדברה רעילים מוגזמים. האופן בו הסיב ארוג ונוצר, הפועלים המועסקים במפעלים, האופן בו החומרים מגיעים למפעלים, אופן הטיפול בפסולת במהלך הייצור, יעילות תהליך הפיכת האריגים לפריטי לבוש, ואיכות הבגדים, הם מרכיבי המפתח של אופנה אקולוגית, שמעבר לשימוש באריגים טבעיים, מתנגדת לעבדות וזיהום הסביבה האופף את כל תהליך הייצור.
כל שלבי ייצור הבגדים, החל מבחירת חומרי הגלם, דרך הייצור למכירה המונית ועד תנאי העבודה הם שלבי המפתח של דאגה לכדור הארץ, והחברה של היום מודעת לצורך בהענקת יחס טוב והוגן לסביבה.