ביו דיזל הוא דלק המבוסס על מקור חליפי. הוא מיוצר משמן צמחי או שומן מן החי. ניתן להפיקו גם משמן מאכל משומש. הדלק נוצר על ידי תהליך כימי המשנה את תכונות השמן ומתאים אותו לשימוש מנועי. הטכנולוגיה המתקדמת המשמשת ליצירת הביו דיזל נפוצה כבר במספר מדינות מערביות, בעיקר באירופה.
למעשה מדובר על דלק המבוסס על מולקולות אורגניות ארוכות המורכבות ממולקולות פחמניות. הוא יכול לשמש כתחליף לסולר המחצבי הנמצא כיום בשימוש בעולם כלי הרכב. הפקתו כרוכה בתגובה כימית בין תרכובות שומן לבין מולקולות.
עקב המגמה ההולכת ונפוצה בעולם לשימוש באנרגיה חלופית, החלו באחרונה יצרני רכב גדולים לייצר מכוניות המתוכננות לנסוע על ביו דיזל. במכוניות רגילות ניתן למהול סולר בביו דיזל בריכוזים שאינם עולים על 5%, ללא צורך ביצוע שינויים במנוע הרכב.
בישראל פועלות מספר חברות המייצרות ביו דיזל.
יתרונות וחסרונות
מבחינה אקולוגית לביו דיזל יש יתרונות רבים, עקב העובדה שהוא מקטין משמעותית את פליטת גזי החממה בכלי הרכב. הביו דיזל הוא דלק 'נקי' יחסית לסולר הרגיל. עקב כך הוא בעל אחוזי רעילות נמוכים באופן ניכר.
כמו כן, השימוש בדלק ביולוגי יוצר עצמאות ומנטרל את התלות של העולם במדינות שבהם קיימים מרבצי הנפט הגדולים. הן, למעשה, מספקות את הזהב השחור לשאר חלקי העולם. לכן, שימוש גובר והולך בדלקים המופקים ממקורות ביולוגיים יקטין את התלות בהן. יתרון נוסף של הביו דיזל הוא שעצם קיומו מביא לגיוון רב יותר בסוגי הדלקים הקיימים.
מצד שני יש בביו דיזל גם מספר חסרונות. ראשית עלות הפקתו גבוהה ביחס לזו של הפקת סולר רגיל. מבחינת הכלכלה העולמית, ככל שיגדל השימוש בדלקים ביולוגיים, כך תגדל גם התחרות בין ענפי האנרגיה והמזון. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעיקר חומרי הגלם המשמשים לייצור הביו דיזל הם אותם חומרים שבהם נעשה שימוש בתעשיית המזון.
חיסרון נוסף של הביו דיזל נובע מהעובדה שיציבותו הכימית קטנה באופן משמעותי מזו של הסולר הרגיל ולכן אין אפשרות לאחסנו למשך פרק זמן ארוך. יוצא מכך שהשימוש בו צריך להיות קרוב ככל הניתן לרגע הייצור, שאם לא כן, תוקפו האפקטיבי יפוג. ראוי לציין גם שערכו הקלורי נמוך בכ- 9% מזה של הסולר.
כדאי להוסיף שמנועים שאינם מתוכננים לפעול עם ביו דיזל לא יאהבו, בלשון המעטה, תערובת עשירה מידי בדלק ביולוגי. המדובר בעיקר במנועים ישנים. עם זאת, כאשר לא עוברים את הכמות המותרת על פי התקן (5% של ביו דיזל בתוך סולר רגיל), אין כל בעיה גם במנועים ישנים.
תכונות
הוספה של ביו דיזל לסולר המחצבי הרגיל מפחיתה את השחיקה המכנית של מערכת הדלק הקיימת במנוע הרכב. הדלק הביולוגי מסייע להארכת אורך החיים של המערכת ויש הסוברים שהוא גם משפר את יעילותו של המנוע ואף את ביצועיו. ההנחה הזאת מבוססת על העובדה שבשל תכונות הסיכוך הטובות יותר של הביו דיזל, נמנע חיכוך מיותר בתוך מערכת הזרקת הדלק.
ערכו הקלורי של הביו דיזל תלוי, במידה רבה, בחומרי הגלם שמהם הוא הופק. בדרך כלל הערך יהיה נמוך בכתשעה אחוזים מזה של סולר מחצבי רגיל. צבעו עשוי להיות בגוונים של חום כהה או בהיר עד לצהבהב. הדבר תלוי בחומר שממנו הוא הופק. הוא בעל נקודת רתיחה גבוהה יחסית ולחץ אדים נמוך.
הביו דיזל אינו מכיל גופרית כלל, אך קיימים מצבים שבהם ניתן להוסיף אותו לדיזל המכיל כמות קטנה של גופרית. הדבר נעשה, בדרך כלל, לצורך שיפור הסיכוך במערכת הדלק. מאחר ותרכובות הגופרית המצויות במספר סוגי דלקים מחצביים גורמות ליתר חיכוך בחלקי מערכת הדלק, נוצרות פליטות גז מזהמות. תוספת של ביו דיזל עשויה לשפר את המצב בשיעור ניכר.