עם העלייה במספר המכוניות הנוסעות בכבישי ישראל חלה גם עליה מדאיגה בזיהום האוויר שאנו נושמים. למרות שרבים סבורים שניתן להאשים בזיהום האוויר המודרני בעיקר מפעלי תעשייה גדולים הרי שכיום ברור שדווקא המספר העצום של כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימי הוא שמהווה חלק מרכזי מבעיית הזיהום בארץ ובעולם.
בשורות הבאות נסקור את נושא הזיהום בהשפעת כלי הרכב בארץ מכמה זוויות. ראשית, נראה מהן ההשלכות הקשות של אוויר מזוהם באופן כללי. שנית, נספר על תחילת השינוי שנוצר עם חקיקת חוק אוויר נקי. לאחר מכן נסביר את המשמעות של דרגות הזיהום בהקשר של כלי רכב ונסיים עם כמה דרכים שבהן ניתן לנקוט ברמת הפרט והכלל כדי להפחית את זיהום האוויר באופן משמעותי.
השלכות האוויר המזוהם
למרות ההתקדמות הטכנולוגית מרבית כלי הרכב בימינו מהווים עדיין גורם מרכזי בבעיית זיהום האוויר. כאשר כלי רכב בעל מנוע בעירה פנימי שורף דלק לצורך הפקת אנרגיה נוצרים תוצרי לוואי שכוללים חומרים מזהמים וגזים רעילים. אותם חומרים וגזים רעילים מהווים גורם חד משמעי לכמה וכמה בעיות (בעיקר באזורים אורבניים עתירי כלי רכב ופקקים).
כתוצאה מזיהום אוויר ומזיהום כלי רכב בפרט עולה מאוד התחלואה בהקשר של מחלות נשימתיות ומחלות ריאה קשות. בנוסף, קיימת עליה משמעותית בבעיות כגון אסטמה ואלרגיות שונות. בנוסף, קיימת בעיה גלובלית של התחממות האטמוספירה דבר שמביא לפגיעה בבעלי חיים (לרבות האדם), פגיעה בפוריות, העלמת זנים, המסת קרחונים, עליה בפני הים ועוד. הבשורות הטובות הן שהמודעות לנזקי האוויר המזוהם ובעיית כלי הרכב המזהמים הביאה לשינוי תפיסתי ואף מעשי.
חוק אוויר נקי
שינוי של ממש בהתייחסות לזיהום האוויר בכלל ולזיהום הנובע מכלי רכב בפרט בא לידי ביטוי בחקיקה חשובה משנת 2008. החוק שעבר בכנסת בשנה זו, חוק אוויר נקי, היה לא פחות ממהפכני והוא הביא למודעות חברתית ולאומית לנושא שלא היו כמותן בעבר.
על פי חוק זה הושקעו משאבים בפיקוח על מפעלים מזהמים ועל גורמים מזהמים נוספים וגם בהקשר של כלי רכב נעשה צעד גדול קדימה. יבואני רכב וכל מי שעוסק בממכר רכב כגון חברות הליסינג חויבו לציין בכל פרסום לאיזו רמה שייך הרכב מבחינת השפעתו על זיהום האוויר. במילים אחרות, נקבע סולם של דרגות זיהום אוויר כך שכל נהג וכל מי שמחפש רכב חדש יוכל לקחת בחשבון בין שאר שיקולי הרכישה גם את שיקול רמת הזיהום.
דרגות זיהום
על המושג דרגות זיהום שמשווקי כלי הרכב מחויבים לפרסם ראוי להרחיב מעט את הדיבור. ברוח החוק ועל פי קריטריונים של המשרד להגנת הסביבה נקבע סולם של חמש עשרה דרגות זיהום אוויר. כל רכב ורכב משויך לאחת מהדרגות הללו ומקבל למעשה ציון מאחת ועד לחמש עשרה. המספר אחת מציין את דרגת זיהום האוויר המינימלית כלומר זהו רכב "ירוק". המספר חמש עשרה מציין רכב שהוא מזהם כבד, רכב שאיננו ירוק ואיננו ידידותי לסביבה.
דרכים להפחתת זיהום
הגברת המודעות ומתן ציון לכלי הרכב על פי רמת הזיהום שהם מייצרים הינם חשובים אך חשובות לא פחות הן הדרכים שניתן לנקוט כדי להפחית את זיהום האוויר.
- שימוש ברכבים חשמליים או היברידיים – פיתוח ועידוד השימוש ברכבים בעלי מנוע חשמלי יחיד או מנוע חשמלי משני.
- חינוך לנהיגה נכונה וכן תחזוקה רכב נכונה מסייעים להפחתת זיהום האוויר בכל סוגי כלי הרכב.
- גריטת רכב ישן – עידוד הורדת רכבים ישנים ומזהמים מהכביש.
- מיסוי ירוק – הנחות לרוכשים רכבים ירוקים מבחינת חובות המס.
- בנוסף, גם התקנת ממירים קטליטיים ועידוד התחבורה הציבורית הם צעדים חשובים.